boeken tips

Sommige boeken overlappen elkaar, vooral als het om dezelfde schrijver gaat. Je kunt dan het beste het laatste boek van deze schrijver lezen. De beschrijving hebben we van bol.com. 

Het land van goed naar beter. Met de succesfactoren van de Blue Zones in het achterhoofd beschrijft dit boek hoe we iedereen een gezonde uitgangspositie kunnen geven voor een lang en gelukkig leven. In ons land heeft niet iedereen het even goed. Miljoenen mensen worstelen met hun werk, inkomen, schulden, huisvesting en gezondheid. Het verschil in gezonde levensverwachting tussen arm en rijk is gemiddeld 15 jaar. Aan hun lot overgelaten burgers zijn een gewillige prooi voor nationalisten.
Een fraaier perspectief bieden de Blue Zones: gebieden in de wereld waar mensen in goede gezondheid opvallend oud worden. Het Land van Goed naar Beter wil inspireren en bijdragen aan het debat over de toekomst van Nederland. Bob Crébas (1951) is mede -oprichter van Netl de Wildste Tuin.  Hij schrijft ongebonden en onbevangen vanuit zijn achtergrond als bijstandtrekker, werknemer, ondernemer en Marktplaats.nl miljonair. Crébas groeide op als boerenzoon in Bant, Noordoostpolder. Hij is getrouwd met Carla Wobma. Ze hebben twee zonen en zes kleinkinderen. Het boek is uitgebracht door Water, de uitgeverij van psychiater Bram Bakker. Website: www.bobcrebas.nl

Gezond en gelukkig over de 100 worden. Dat kan met De blue zones-methode van Dan Buettner. Er zijn 5 plekken op aarde waar de mensen significant ouder worden: Okinawa, Californië, Nicoya, Icaria en Sardinië. Hun geheim? Een stressvrij leven, ook op oudere leeftijd een doel in het leven, gezonde voeding, lichte beweging en een heel hechte gemeenschap. The Blue Zones is een fenomeen dat Ivo Niehe, Jamie Oliver en Amerikaanse gemeenten inspireerden. Dan Buettner laat in De blue zones-methode zien hoe we zelf een blue zone kunnen creëren. Een makkelijk te volgen methode met maaltijdplanners en tips voor een meer ontspannen leven.


'Hoe word je 100?' vertelt ons in duidelijke alledaagse taal de wetenschappelijke feiten over hoe we gezond en jong blijven en daardoor bijzonder lang kunnen leven. Het boek is door de internationale pers met lovende reacties ontvangen:
Met een voorwoord van Kris Verburgh, auteur van De Voedselzandloper
"Een fascinerend basiswerk over de medische feiten van het ouder worden.... De auteur schrijft in een duidelijke taal die iedereen zal begrijpen.... Het resultaat is een uiterst boeiende expositie over gezondheid met een schat aan bruikbare adviezen". Kirkus reviews
"De auteur schittert op het gebied van medisch onderzoek... Het boek voorziet ons van brede en diepe inzichten... 'Hoe word je 100?' is voor hen die willen investeren in hun gezondheid om daardoor langer te leven". Foreword Reviews/Clarion Review
William Cortvriendt (1956) is arts met een uitgebreide ervaring in onderzoek. Hij heeft onder meer functies vervuld als medisch directeur en vice president bij drie verschillende medische bedrijven en heeft gewerkt als consultant bij McKinsey & Company. Zijn boek 'Hoe word je 100?' is eerder uitgebracht in de VS met de titel 'Living a Century or More' en is aldaar een bestseller.
 
 

Oud worden in de praktijk. Hoe kunnen we zorgen dat we gezond blijven, ook wanneer we ouder worden? Veel gezondheidsklachten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en versleten knieën, lijken onvermijdelijk maar ze komen voort uit onze leefstijl. En die leefstijl wordt gedicteerd door de omgeving. Door de mismatch tussen onze 'oude' genen - onze evolutionaire erfenis - en de moderne omgeving kunnen we geen weerstand bieden aan de voortdurende verleidingen om ons heen. Daarom helpt gebieden en verbieden niet. We moeten de omgeving het werk laten doen. Door kleine aanpassingen thuis, onderweg, op werk, school of in de wijk maken we makkelijker gezondere keuzes, soms zelfs onbewust. In Oud worden in de praktijk, het praktische vervolg op Oud worden zonder het te zijn, geven Rudi Westendorp en David van Bodegom ons nieuwe tips voor een langer gezond leven.
 
In zijn bestseller ‘Oud worden zonder het te zijn’ (2014)* beschreef Rudi Westendorp, arts en hoogleraar ouderengeneeskunde, het lichamelijk verouderingsproces. Dit praktische vervolg daarop schreef hij samen met verouderingswetenschapper Bodegom. Het laat zien hoe het mogelijk is om door kleine aanpassingen in de dagelijkse omgeving thuis, onderweg en op het werk het maken van gezonde keuzes te vergemakkelijken. Na een inleiding over ouder worden en veelvoorkomende moderne gezondheidsproblemen, beschrijven de auteurs op welke manier de omgeving ons ziekmakend gedrag aanmoedigt door overdaad, verborgen verleidingen, gemakscultuur, etc. Het vertelt ook hoe we diezelfde omgeving kunnen inzetten om tot gezond(er) gedrag te komen. Het gaat daarbij om kleine, praktische veranderingen in het dagelijks leven die iedereen kan toepassen, overzichtelijk weergegeven in korte hoofdstukken. Het boek is bedoeld voor een brede lezersgroep en geeft op een heldere en prettig leesbare manier praktische tips voor een langer en gezonder leven.

Op naar geluk: ons geluk hebben we voor een aanzienlijk deel in eigen hand. Voor 50 procent zelfs, zo vertelt de hedendaagse wetenschap ons. In de zoektocht naar het begrijpen van geluk verbindt Ap Dijksterhuis met veel vaart en humor de moderne psychologie en neurowetenschap met de klassieke westerse filosofie en oosterse filosofie. De lezer wordt meegenomen langs het boeddhistische ideaal van mindfulness en het heilzame effect van reizen, langs de vraag of we een vrije wil hebben, langs de overeenkomst tussen het geloof in een God en het bezoek aan een popfestival, langs de wijsheid van John Lennons moeder en de valkuilen van de consumptiemaatschappij, langs Socrates’ ideeën over de zorg voor de ziel, langs de beste manier om de juiste doelen te stellen, en de typisch eenentwintigste-eeuwse vraag hoe vaak je, voor je eigen gemoedsrust, nu eigenlijk je e-mail moet lezen.
 
In zijn bestseller Het slimme onbewuste schreef Dijksterhuis dat, hoewel ons gedrag vooral bestuurd wordt door het onbewuste, we ons bewustzijn nodig hebben om geluk te ervaren. In Op naar geluk legt hij uit hoe we dat moeten doen. En wie wil er nu níet gelukkig worden? Ap Dijksterhuis (1968) is een van de invloedrijkste psychologen van Nederland. Hij is hoogleraar psychologie van het onbewuste aan de Radboud Universiteit Nijmegen en een van de redacteuren van het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Science. Hij won vele prijzen, waaronder de Early Career Award van de American Psychological Association. Van zijn boek Het slimme onbewuste zijn inmiddels 100.000 exemplaren verkocht.

 
Maak je niet dik geeft duidelijke adviezen over hoe we veel gezonder, aangenamer en langer kunnen leven door gewone dingen in onze alledaagse levensstijl aan te passen. In het boek wordt afgerekend met onzinnige en meestal ongezonde hypes en populaire diëten. De adviezen in Maak je niet dik zijn gebaseerd op de wetenschappelijke analyses en conclusies uit de eerder verschenen en veelgeprezen bestseller Hoe word je 100?.

William Cortvriendt (1956) is arts en heeft uitgebreide ervaring in medisch onderzoek, consultancy en communicatie. Zijn eerdere boek Hoe word je 100? was een bestseller in de Verenigde Staten, Nederland en België en wordt vertaald voor publicatie in diverse andere landen. William is daarnaast internationaal actief als columnist voor onder meer HP/De Tijd en hij is een veelgevraagd spreker, die regelmatig te gast is bij diverse programma's op radio en tv. Er wordt momenteel gewerkt aan een meerdelige tv-documentaire gebaseerd op zijn boeken Hoe word je 100? en Maak je niet dik.


Laat je hersenen niet zitten. Lichaamsbeweging houdt niet alleen ons lijf maar ook ons brein in conditie. Dat blijkt steeds duidelijker uit wetenschappelijk onderzoek. Beweging baat het brein, en daarmee de gezondheid, van de wieg tot het graf. Als kinderen sporten worden ze slimmer, en wie meer beweegt verkleint de risico's op het ontwikkelen van dementie.

Toch worden we wereldwijd steeds minder actief, steeds luier. Dit boek is een bevlogen pleidooi om weer 'gewoon' te gaan bewegen, om een half uurtje per dag uit die luie stoel te komen. Het beoefenen van topsport is echt niet nodig.

Laat je hersenen niet zitten beschrijft de beloning die je krijgt als je beweegt, maar ook de nadelige gevolgen voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid als je ervoor blijft weglopen. We wisten al dat overgewicht en obesitas tot de grootste bedreigingen van de gezondheid behoren vanwege de risico's op hart- en vaatziekten, suikerziekte en hoge bloeddruk. Maar de invloed op de hersenen is minder bekend: als kinderen bewegen stimuleert dat de delen van de hersenen die zorgen voor een optimale verstandelijke ontwikkeling en die bij het ouder worden het eerst achteruitgaan. Met recht kan worden geconcludeerd: bewegen is niet alleen van belang voor de slanke lijn, maar zeker ook voor de conditie van het brein!

In De voedselzandloper bewijst arts Kris Verburgh dat gezond eten van groot belang is bij het jong houden van je lichaam en de preventie van ziektes. De voedselzandloper is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten over voeding en het verouderingsproces. Nog nooit werd zo duidelijk uitgelegd dat wat we eten bepaalt hoe snel we verouderen.

De voedselzandloper is niet alleen een boek dat vele diëten en voedingsmythes doorprikt, het is een nieuw model dat een alternatief biedt voor de verouderde schijf van vijf en de voedseldriehoek. Het laat zien wat gezonde voeding is, maar vooral ook hoe we ongezonde voeding kunnen vervangen door gezonde alternatieven. Het boek legt tevens uit hoe we het verouderingsproces kunnen afremmen. Dat dit gezonde eetpatroon bovendien leidt tot gewichtsverlies is een aangename bijwerking!

Veroudering vertragen. Waarom zijn we sterfelijk? Waarom worden we ouder? En wat kunnen we hieraan doen? Wat is het verband tussen seks en veroudering, tussen kanker en onsterfelijkheid? Naast antwoord op dergelijke vragen, schetst Verburgh in Veroudering vertragen toekomstige doorbraken die veroudering kunnen afremmen, zodat we zo lang mogelijk gezond kunnen blijven. Volgens vooraanstaande wetenschappers kan veroudering binnenkort zelfs omgekeerd worden. Kortom, mensen weer jonger maken. Tevens kaart Verburgh de vele misverstanden over veroudering aan, zoals dat we ouder worden omdat we verslijten of dat antioxidanten veroudering vertragen. Verburgh bespreekt daarnaast de rol van voeding in het versnellen of vertragen van veroudering, en legt uit waarom zo veel mensen met overgewicht kampen, en waarom de klassieke verklaring voor waarom we dik worden tekortschiet. Hij verklaart tevens waarom het beste dieet om gewicht te verliezen tegelijk ook veroudering afremt. Bovendien wordt in Veroudering vertragen een nieuw model voorgesteld, met verschillende treden die methodes omvatten om het verouderingsproces te vertragen.
 
Kris Verburgh (1986) is arts en onderzoeker. Op 17-jarige leeftijd publiceerde hij zijn eerste wetenschapsboek, vier jaar later zijn tweede. Beide boeken werden genomineerd voor de Eureka-wetenschapsprijs. Op 28-jarige leeftijd creëerde Verburgh een nieuw wetenschappelijk vakgebied: de nutrigerontologie. Zijn vorige boek, De voedselzandloper, werd een besteller, met 350.000 verkochte exemplaren. Het werd genomineerd voor Boek van het Jaar.